Webáruházak szabályai

 

Minden webshop vállalkozás egyben weboldal üzemeltetéssel is jár. Az információs társadalomról rendelkező jogszabályok részletesen szabályozzák, hogy az üzemeltetőnek milyen adatokat kell nyilvánosságra hoznia magáról.

 

A 2014. június hó 14. napjától hatályos új fogyasztóvédelmi szabályozás szerint órási mértékben megváltoznak a webáruházak felelősségi szabályai.

A vásárló a megvásárolt terméket 14 napon belül indoklás nélkül visszaadhatja az eladónak, s ha a kereskedő elmulaszt valamilyen kisebb jelentőségű tájékoztatást is, akkor a vevő elállási joga 12 hónapra növekszik. Nem elírás az időtartam. Ezért kell többek között részletes ÁSZF vagy részletes elektronikus visszaigazoló e-mail a vásárlásról, de számos apró kis szabály is van, amelyek csapdáiba könnyű belesétálni. Kell rendelkezni a digitális adattartalomról, a magatartási kódexről, szavatosságokról, panaszkezelésről, békéltető testületről is.

 

Érdmes ugyanakkor a saját weboldalunkat is védeni, odafigyelni a szerzői jogi kérdésekre, s egy szint felett elindítani a védjegyeljárást is. Ezek a jövőben

már pénzt hozhatnak nekünk, szemben a szabályok be nem tartása miatti bírságokkal, amit kiszabtak ránk.

 

Egy rosszul üzemeltetett weboldal, hanyag adatkezelés, az elektronikus reklám szabályok laza kezelése, fogyasztói jogok megsértése azt eredményezheti, hogy megjelenik a vállalkozásnál a fogyasztóvédelem (NFH), a hírközlési hatóság a hírlevél és a spamek miatt (NMHH), értesítik az adatvédelmi hatóságot (NAIH) és a gazdasági versenyhivatalt (GVH) a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. Ez a példa nem kitalált, megvalósult eset volt. Az egyes hatóságok honlapjairól aprólékos munkával megtudható, hogy milyen esetekben milyen bírságokat szabtak ki és azok hogy lehetnek egy közepes webáruház esetében is akár milliósak is, összeadva őket.